Historia

żeby nie było pusto to wkleję historię Hondy z forum.
Docelowo można też taką zakładkę dodać.
Do tego jakieś foty itd.
Dawać materiały!!!
(a to taki mały test: jak się ktoś odezwie i napisze, że ma ma coś dla mnie, znaczy, że czytał ten tekst; osobiście wątpię)

 

Przepisane z Encyklopedii samochodowej- Marco Ruiz

"Honda najwiekszy na swiecie producent pojazdow jednosladowych i trzeci japonski konstruktor samochodow, weszla do tego sektora w 1962r pietnascie lat po zalozeniu przedsiebiorstwa przez Soichiro Hondę, ktory uruchomil w Hamamamtsu maly zaklad produkcji silnikow dwusowowych o pojemnosci 50 cm. W 1949r wyprodukowano pierwszy kompletny motocykl, podczas gdy w 1952 r zapoczatkowano dzialalnosc eksportowa. Pierwszym szeroko rozpowszechnionym produktem byl Super Cab z 1958r

Przygoda z samochodem zaczela sie pod znakiem sportu na bazie ugruntowanej technologii motocyklowej. Pierwszy pojazd Hondy swiadczy ,ze kladziono nacisk na technologie. I rzeczywiscie -S 500 z 1962r byl niepospolitym roadsterem z zamontowanym malym , wyszukanym silnikiem ze stopu lekkiego , z dwoma walkami rozrzadu, o pojemnosci 531cm, ktory mial predkosc obrotowa 8000 obr/min. naped przenosily 2 lancuchy ,jeden na kazde kolo przednie, co bylo rozwiazaniem przejetym z doswiadczen zdobytych przy produkcji motockli. Promocje pierwszych przedsiewziesc Hondy w sposob znaczacy wspieralo zaangazowanie w wyscigi formuly 1 , w ktorej firma zadebiutowala w Grand Prix Niemiec z 1964r. Za kierownica wozu co swiadczylo o rosnacym zainteresowaniu Honda w USA,zasiadlo dwoch Amerykanow. Ronnie Bucknum i Ritcher Ginter. Ten ostatni zwyciezyl w Meksyku w 1965r ,co bylo najswietniejszym uzyskanym wynikiem,obok sukcesu Surteesa Monzy w 1966r. przed wycofaniem sie z wyscigow w 1968r.Poczatkowo pojazdy Hondy nie zyskaly przychylnosci na rynku wewnetrznym .

Produkcja wzrosla z zaledwie 136 pojazdow w1963r do 5210 w 1964r i do 8779 w1965r z czego wyeksportowno 25%

W 1966r oferta zostala odnowiona .Wsrod najwazniejszych pojazdow znalazl sie S800,ktorego silnik przekroczyl prog 100KM z 1dm,male samochody z dwucylindrowym silnikiem napedzanym na kola przednie , N360 i N500 zainspirowane przez Mini Issigonisa, ktore w 1968r zwiekszyly produkcje do 186 560szt. Sztandarowym pojazdem Hondy byl Civic z 1972r kompaktowa limuzyna z silnikiem 1,2 dm wyposazona na rynek japonski i amerykanski w uklad z 3 zaworami na cylinder nazywany CVCC(Compund Vortex Controlled Combustion) ktory pozwolil stawic czola surowym przepisom zanieczyszczaniu powietrza obowiazujacym w USA. W 1979r rowniez dzieki sukcesowi serii Accord/Prelude przekroczyla produkcje 706 000 szt przy az 76% udziale eksportu, w praktyce calkowice na rynek Stanow Zjednoczonych.

Poczatek lat osiemdziesiatych charakteryzowala sie polityka oparta na rozwoju eksportu i produkcji na miejscu w tych panstwach ,ktorych rzady byly zainteresowane samochodami japonskimi. Na tych podstawach w 1981r zostala uruchomiona wspolpraca z grupa British Leyland, majaca na celu produkcje licencyjna w Wielkiej Brytanii modelu Civic/ Ballade , sprzedawano w Europie jako Triumph Acclaim . Ta umowa stala sie punktem wyjscia do scislejszego porozumienia miedzy Honda a Roverem, ktore doprowadzilo do nabycia w 1990r 20% pakietu akcji angielskiej grupy i do rozwijania wspolnych produktow z zastosowaniem technologii japonskiej, takich jak Legend/rover 800 , Civic/Rover 200-400, Accord/Rover 600. wspolpraca zakonczyla sie w1994r kiedy Rover wszedl w sklad BMW. W 1992r zostal uruchomiony angielski zaklad w Swindon majacy produkowac modele Accord i civic a od 1997r pierwsze oryginalne silniki diesla tej firmy.W Ameryce dzialalnosc Hondy skonkretyzowala sie w 1982r w postaci implantu w Marysville(USA) i w 1986r w Alliston(Kanada) ktore do 1995r lacznie wyprodukowaly 5 milionow szt modeli Accord. Od 1997r Honde Civic zaczeto produkowac rowniez w Brazyli, podzczas gdy od 1966r w siedmiu zakladach na Dalekim Wschodzie byl produkowany ,jako trzybrylowa limuzyna model city.

Calkowita produkcja hondy wynosila 10 milionow pojazdow w 1983r ,20 milionow w 1990r, i 30 milionow w 1995r. z czego 10 milionow samego tylko modelu Civic. Od 1986r najbardziej prestizowe modele byly takze sprzedawane w Północnej Ameryce pod marka Acura. Na planie technicznym Honda potwierdzila swoja znaczaca pozycje w przemysle motoryzacyjnym przez wprowdzenie jednostek napedowych VTEC z regulacja pracy silnika(w 1989r), ukladu 4 koł kierowanych zastosowanego w 1987r. w Prelude lub nadwozia z aluminium w modelu NSX. W 1983r Honda powrocila do formuly 1 dostarczajac silniki teamowi Wiliams Mc Laren i zdobywajac miedzy 1987r a 1992r ,gdy ponownie sie wycofala, 5 tytulow mistrza swiata w kategori kierowcow i 4 w kategorii konstruktorow. W 1994r zaangazowanie Hondy w sport samochodowy zostalo skierowane na Fprmule Indy...

Dodam ze Honda dla podkreslenia swojego sportowego wizerunku wystawila w 1964r w Formule 1 oryginalny jednomiejscowy samochod z silnikem V12 :lol: umieszczonym poprzecznie.